NL
EN
SynchUp! is initiated by REWIN

100% Biobased bloempotten

Challenge sluit over: 

2020-05-08 17:00

Briefing

Wie heeft er een 100% biobased alternatief voor de grondstof van onze design bloempotten?

Wij willen de grondstof (PE) waarmee wij design bloempotten produceren vervangen door een biobased alternatief. Voor de productie wordt nu een mix van virgin PE en gerecycled PE of 100% gerecycled materiaal gebruikt. Met het volume van 1.200 ton per jaar lukt het kostentechnisch niet om dit te vervangen door de bestaande biobased PE alternatieven. Momenteel kunnen wij onze bloempotten maken van 100% suikerriet, maar dit is tot op heden niet betaalbaar. Theoretisch gezien zouden we van vrijwel alle biobased materialen bloempotten kunnen maken. We zijn op zoek naar een goedkopere oplossing waarmee we wel op een betaalbare manier onze bloempotten van biobased materiaal kunnen maken.

We hebben een eigen en uniek productieproces ontwikkelt, waarin we gebruik maken van rotatiegieten. Hierbij wordt PE poeder gebruikt. De biobased grondstof zal voor dit productieproces geschikt moeten zijn.

De uiteindelijke grondstof moet een werkbare poedervorm (biobased PE) zijn, zodat onze grondstofleverancier dit kan verwerken tot de juiste samenstelling voor onze bloempotten. De uiteindelijke prijs moet uitkomen rond ons huidige prijsniveau. De kwaliteit van de grondstof moet vergelijkbare eigenschappen hebben als onze huidige grondstof. Hierbij moet gedacht worden aan een lage cyclustijd, een bepaalde meltflowrate, smelttemperatuur, etc. Binnen en bepaald kader is hierin te schuiven. Grootste eis is dat deze nieuwe grondstof 100% biobased moet zijn. 

 
 

Waar zijn we naar op zoek?

 
Een partij die i.s.m. onze huidige grondstofleverancier ons van een constante stroom van een betaalbare biobased grondstof kan voorzien die geschikt is om met rotatiegieten te verwerken.

Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn om de benodigde biobased vezels te halen uit (regionale) reststromen met een negatieve waarde (bijvoorbeeld uit dikke digestaat of bermgras).

 
 

Waar zijn we niet naar op zoek?

 
We zijn niet op zoek naar standaard biobased PE zoals dat nu grote schaal geproduceerd wordt. Dat hebben we al geprobeerd, maar dan wordt ons product 60% duurder en dat is de consument (nog) niet bereid om te betalen.

De biobased grondstof moet werkbaar zijn binnen ons huidige productieproces. Verbetering binnen het huidige proces is tot op zekere hoogte mogelijk. Wij zijn niet op zoek naar een andere of externe manier van produceren. 

Wij zijn op zoek naar een nieuwe biobased PE die werkbaar is voor onze huidige grondstofleverancier. We zijn dus niet op zoek naar een nieuwe leverancier. Samenwerking/ overleg met onze huidige grondstofleverancier is vereist. Daartegenover staat uiteraard de kennis en ervaring van Capi en onze leverancier i.o.m. de werkbaarheid de grondstof en ons productieproces.

 

Wat is er te verdienen?

  • Een kans om de oplossing direct internationaal op de markt te brengen. Als het werkt zouden we direct onze collectie aan kunnen passen naar biobased bloempotten.
  • We hebben een pilotbudget (NTB).
  • Beschikbaarheid van een testomgeving en technische kennis (fabriek Tilburg). 
  • Wanneer het bij ons een succes is kunnen we je in contact brengen met diverse grote partijen die ook geïnteresseerd zijn om jouw oplossing af te nemen.
  • Interessant netwerk van samenwerkingspartners.
  • Kans op een vervolgopdracht, opschaling, of duurzame samenwerking bij een succesvolle pilot.
  • Daarnaast mag je rekenen op ondersteuning en samenwerking van creatieve en inspirerende specialisten die jullie kunnen uitdagen om jullie product nog beter te maken.

 

Wat is er te verdienen vanuit BioVoice?

Een Innovatiecontract. Met een innovatiecontract ga je het ontwikkeltraject in. Je krijgt toegang tot:

  • funding (er zijn vouchers van € 10.000 beschikbaar, te besteden in het regionale ecosysteem voor bijvoorbeeld testen, lab- en demo-faciliteiten, NDA of IP advies, etc)
  • (internationale) markten
  • kennis en partners
  • hulpbronnen en researchfaciliteiten
  • business en schaalvergroting
  • en: een launching customer!

 

Het BioVoice programma

BioVoice is een initiatief van REWIN West-Brabant, Green Chemistry Campus, de gezamenlijke Rabobanken van Zuidwest-Nederland en de provincie Noord-Brabant. Dockwize, Impuls Zeeland, Centre of Expertise Biobased Economy en Midpoint Brabant zijn als partner aangesloten voor de uitvoering. Samen willen wij dat innovatieve ondernemers en aanstormende biobased/circulaire talenten de ruimte en de mogelijkheden krijgen om hun idee/product te ontwikkelen en te vermarkten. Hiermee realiseren we ons gezamenlijke doel: het versnellen van de transitie naar een duurzame economie.

 

Voorwaarden deelname

  • De oplossing voldoet aan alle geldende wet- en regelgeving. Waaronder specifiek de AVG.
  • Directe beschikbaarheid na een (succesvolle) pilotfase om het idee direct door te kunnen ontwikkelen. 
  • Bereid om tijdens het traject naast de BioVoice basis in Bergen op Zoom naar onze fabriek (Tilburg, 1 uur vanaf Bergen op zoom) en onze grondstofleverancier (België, 2 uur vanaf Bergen op Zoom) te komen wanneer nodig. 
  • Bereid om samen te werken met, zowel Capi als onze grondstofleverancier. 

 

Jullie pitch (max 6 pagina’s / 18 slides)

  • Beschrijving van het concept: Geef een zo concreet mogelijke beschrijving van jullie concept.
  • Beschrijving van de pilot: Geef een korte beschrijving van wat er nodig is om een prototype te maken en/of een pilot op te zetten en wat jullie daarbij van ons nodig hebben.
  • Beschrijving team: Geef een korte beschrijving van het bedrijf en team dat de pilot wil gaan realiseren.

De pitch mag in vrije vorm worden ingediend (presentatie/slide deck, briefvorm), maar moet als pdf-bestand (liggend of staand A4) worden geüpload (max. 30MB). Video’s, voorbeeldwebsites, etc. kunnen daarin worden opgenomen als link. Pitches in English are allowed.

 

Tijdlijn challenge

  • 2 maart ‘20: Lancering challenge – open voor aanmeldingen
  • 8 mei ’20 – 17.00 uur: Deadline challenge – uiterlijk aanmelden tot 17.00 uur – Was 9 april
  • Uiterlijk 15 mei ‘20: Bekendmaking selectie – Bekendmaking welke start-ups / scale-ups worden uitgenodigd voor een kennismaking en toelichting 
  • In de week van 25 mei of 1 juni ‘20: Digitale kennismakingsgesprekken challengers-deelnemers + voorlichting over geheimhouding en IP
  • September ‘20: Challenge weeks (werksessiedagen challengers-deelnemers om tot een innovatiecontract te komen + toekenning vouchers)
  • Eind september ’20: Slot event – vieren van de gesloten innovatiecontracten en samenwerkingen + uitreiking vouchers
  • Oktober ‘20: Starten met ontwikkeling & samenwerking (pilot)

 

Vragen?

(Inhoudelijke) vragen over deze challenge kun je stellen onder deze challenge. Meer informatie over het BioVoice programma kun je verkrijgen via deze pagina.

 

Achtergrondinformatie 

Capi Europe is gebouwd rondom duurzaamheid. Met onze Nederlandse productie hebben wij een volgende stap gemaakt door een eigen en uniek productieproces te ontwikkelen waarmee we tot 80% energie besparen t.o.v. traditioneel rotatiegieten. Daarnaast ontwikkelen we hiermee duurzame bloempotten gemaakt met gerecyclede materialen. Deze potten zijn 100% recyclebaar en hebben een lange levensduur. 

De volgende stap is om van recyclede materialen over te stappen naar biobased materiaal. Dit is mogelijk met ons huidige rotatiegietproces, maar dit is nog niet betaalbaar. Tot op heden is er geen match tussen de maatschappelijke bijdrage die wij willen leveren door 100% biobased potten op de markt te willen brengen en het economisch belang. De goedkoopste/ plastic manier is slecht voor de maatschappij/ milieu. En de duurzame oplossingen zijn nog niet commercieel genoeg. De consument heeft duurzaamheid hoog in het vaandel, maar is nog niet bereid om daar veel meer voor te betalen. Daarom is het van groot belang dat deze duurzame oplossingen, in dit geval biobased bloempotten, betaalbaar worden om samen bij te dragen aan de huidige maatschappij.

Naast onze droom en ambitie om mens en natuur dichter bij elkaar te brengen is duurzaamheid en ons milieu een wereldwijd thema waar we niet omheen kunnen. Niet alleen bedrijven, maar ook de overheid speelt hier een grote rol in om bewustwording bij de consument te creëren. Als innovatief bedrijf zetten wij graag de eerste stappen en zijn wij graag klaar voor de veranderingen die nodig zijn om bij te dragen aan duurzaamheid en de circulaire economie hoog op de agenda te zetten.

Vraag over deze challenge?

Stel hier jouw vraag

Om jouw vraag te stellen moet je ingelogd zijn.

Onze partners

Gerelateerde challenges