Mkb’er Evodos uit Raamsdonksveer helpt multinational Cargill om biomassa efficiënter en effectiever te ontwateren. De twee bedrijven werken succesvol samen dankzij het BioVoice-programma, dat vraag en aanbod op het gebied van biobased innovatie bij elkaar brengt. Thomas Liefting van Cargill: “BioVoice is een ideaal programma om op een laagdrempelige manier een voor ons nieuwe technologie te testen.”
“Nee, ik kan niet te veel details geven over wat Evodos precies voor ons doet, want dan is onze voorsprong direct weg”, verontschuldigt Liefting zich. “Maar ik ben heel tevreden over de mogelijkheden die BioVoice biedt en over de resultaten van de testen met Evodos.”
Challenges
BioVoice werkt met zogenoemde challenges waarin een grootbedrijf vraagt om innovatieve biobased ideeën, producten of processen als oplossing voor een bestaand probleem. Start-ups en mkb’ers worden uitgenodigd zich aan te melden, waarna er een selectie plaatsvindt en bedrijven aan elkaar worden gekoppeld. Vervolgens worden de beoogde partners begeleid richting een innovatiecontract, waarin ze de doelstelling van de samenwerking vastleggen. De challenge die Cargill Bergen op Zoom begin vorig jaar lanceerde, was om een manier te vinden om biobased productstromen op een effectieve en energiezuinige manier te ontwateren.
Game changing separatietechniek
Cargill levert onder meer voedings- en landbouwproducten aan afnemers wereldwijd. Het bedrijf heeft productie-units in zeventig landen en zo’n 155.000 medewerkers. Evodos ontwikkelt en bouwt innovatieve apparatuur waarmee het vaste deeltjes uit vloeistoffen haalt. Bas van Opdorp van Evodos: “Het is een game changing separatietechniek en een innovatief proces dat door ons is gepatenteerd. Wij veranderen hiermee processen, productstromen én verdienmodellen, omdat wij op een economische manier iets uit een vloeistof kunnen halen.”
Opening naar nieuwe business
Bob Houpst is namens ontwikkelingsmaatschappij REWIN West-Brabant de projectleider van BioVoice. Hij wees Evodos op de vraag van Cargill op het BioVoice-platform. Houpst: “Ik kende Evodos vanwege eerdere contactmomenten met REWIN.” Van Opdorp: “Het BioVoice-concept en de vraag van Cargill spraken ons direct aan. Voor ons is het een opening naar nieuwe business. Onze corebusiness zit in de algenteelt en is beperkt in omvang, terwijl onze technologie geschikt is voor veel verschillende situaties, zoals met biomassa en de olie- en gassector. Echter, om de stap naar een platformtechnologie te kunnen maken, heb je een partner nodig die je de ruimte geeft om door te ontwikkelen. BioVoice faciliteert dat.”
Ideale demo-omgeving
Evodos en Cargill selecteerden twee soorten biomassa om de scheidingstechnologie op te demonstreren. Liefting: “In het lab bleek al snel dat er muziek in zat. De volgende stap: opschalen en testen in een actieve fabrieksomgeving is echter niet eenvoudig, onder meer vanwege het veiligheidsaspect en milieuvergunningen.” De nabijgelegen Green Chemistry Campus (GCC) bood uitkomst. Van Opdorp: “De pilotplant van GCC is ideaal als demo-omgeving. Bovendien werd het hierdoor mogelijk om ook andere partijen, zoals Cosun en LambWeston/Meijer, een demo te geven.” Ook de demonstratie op GCC verliep succesvol. Liefting: “Nu zetten we wel een proef in onze fabriek op: een duurtest van zes maanden om de fysieke grenzen van de machine op te zoeken. Daarnaast sturen we een kleinere demo-unit naar het R&D Centre van Cargill in Amerika.”
Potentie
De potentie voor beide bedrijven is flink. Liefting: “We hebben tientallen vergelijkbare plants. Als het hier werkt, kan het daar ook werken. Het levert een aanzienlijke energiebesparing op en het maakt van een residu een grondstof. Dat is een fijne bijkomstigheid die we vooraf niet hadden ingeschat, maar die in de demo’s naar voren kwam.” Van Opdorp: “Je komt niet altijd op dat punt. Normaal heb je een salesgesprek en dan kun je dat niet altijd duidelijk maken of aantonen. Nu was die drempel er niet. En met de financiële steun van de BioVoice voucher konden we al snel de demo doen, met het bekende positieve resultaat. Bovendien helpen de resultaten hier ons om andere markten te betreden. Er zijn vergelijkbare producenten in de regio met andere typen biomassa die wij ook kunnen helpen.”
Nieuwe challenges
Dit voorjaar start een nieuwe serie challenges, vertelt projectleider Houpst. Er doen nieuwe challengers mee en het concept wordt iets aangepast. Houpst: “De eerste challengeronde vorig jaar was voor alle partijen nieuw. We zijn allemaal heel tevreden over de resultaten, maar er zijn ook leermomenten. De verplichte fulltime deelname aan de twee weken durende challenge-weeks gaan we anders organiseren. Het was een one size, fits all concept en dat wordt maatwerk, afgestemd op de behoefte van de deelnemer en uitgesmeerd over een langere periode. Het doel blijft het afsluiten van een innovatiecontract tussen challenger en deelnemer.”
Cargill heeft al vier thema’s op het oog die hij in de volgende ronde wil inbrengen. “Het is voor ons belangrijk dat we innovatieve ideeën horen en dat we jonge ondernemers bereiken. Er gebeurt zoveel en het is moeilijk om dat allemaal te weten te komen. Het scouten van nieuwe technologie is noodzakelijk voor ons werk. Wij zijn positief verrast door deze eerste ronde. Het brengt ons meer dan verwacht en we gaan er zeker mee verder.”